El Sykkel Guide

Hvorfor velge elsykkel?

Det er mange gode grunner til å investere i en elsykkel.
Felles for de fleste er at det gjør det morsommere og enklere å velge sykkelen oftere fremfor andre fremkomstmidler. Du kommer deg raskt og miljøvennlig dit du skal, og du er fysisk aktiv på veien. Elsykling er assistert sykling, noe som betyr at man må trå selv for at motoren skal hjelpe til. Det kan med andre ord være god trening i å sykle elsykkel, men det behøver ikke være det om du ønsker å komme frem uten å bli svett og sliten – det er opp til deg.
 

•    Elsykkel er et miljøvennlig transportmiddel.
•    Du slipper å stå i kø og får samtidig frisk luft.
•    Elsykkel gir lave transportkostnader.
•    Du trenger ikke førerkort, akkurat som på vanlig sykkel.
•    Stor helsegevinst ved å velge elsykkel fremfor bil eller andre kjøretøy.
•    En elsykkel gjør det enklere og morsommere å trimme på sykkelen.
•    Man kan sykle sammen på tur og trening – uavhengig av fysisk form.
•    Man tar gjerne lengre turer og er lengre ute i friskluft enn med vanlig sykkel.
•    Du får hjelp når du trenger det – når det er tungt, eller du vil raskt frem.

Folk velger ikke elsykkel bare fordi det er tungt å tråkke selv. De velger elsykkel fordi det gjør sykling morsommere. Med en elsykkel blir sykling virkelig en lek. ”Det føles som å fly”, eller ”det føles som å ha medvind hele veien” er kommentarer en ofte hører fra nye elsyklister.
Med en elsykkel blir rekkevidden din vesentlig utvidet, du kommer både raskere og lettere fram til dit du vil. Spesielt er forskjellen merkbar i kupert terreng eller i motvind.
En elsykkel gjør sykling smartere, og den gjør at mange flere kan velge sykkel til og fra jobb, skole etc. uten å bekymre seg over at det er for langt eller for bratt. Elsykkelen har alle fordelene sykkelen har, samtidig som du kan sykle akkurat dit du vil, uten engang å tenke på om du orker eller er sprek nok.
 
Du kan sykle til jobben, til skolen og ellers i hverdagen uten å bli svett eller sliten. En elsykkel passer også bra til ikke-mosjonister og de som ellers ikke føler seg spreke nok til å sykle.
Den elektriske drahjelpen er også veldig nyttig dersom man har med seg litt bagasje eller et barn i barnesete eller sykkeltilhenger.

10 gode grunner til å velge elsykkel

For deg som allerede har skaffet deg – eller i det minste prøvd –  en elsykkel, så kjenner du allerede fordelene, men vi har her satt sammen ti gode grunner til å prøve en elsykkel:

1. Du sykler både raskere og lettere
De aller færreste elsyklister blir slitne, selv over lange distanser. Med elsykkel føles det som om du har du medvind hele veien. Akselerering blir en lek, og i tett trafikk og rushtid kan elsyklister også glede seg over at det kan gå raskere enn både bil- og kollektivtrafikk.
 
2. Oppoverbakke er ingen hindring
Den elektriske hjelpemotoren hjelper deg opp bakkene. Det går både fortere og lettere å sykle i oppoverbakke.
 
3. Du blir ikke så svett

Elsykkelen gjør det lett å sykle både bortover og oppover. Du slipper å dusje og kan reise dit du skal ferdig antrukket.
 
4. Du sykler mer
Elsykkelen gjør terskelen for å bruke sykkel lavere. Undersøkelser viser at elsyklister sykler mer enn vanlige syklister; faktisk hele 70 prosent mer. Du kan jo sykle akkurat dit du vil, uten å bekymre deg om du orker eller er sprek nok.
 
5. Du kan ta med barna
Med elektrisk drahjelp blir det ikke tungt å sykle selv om du har barn i barnesete eller i sykkelvogna når du har en elsykkel.
 
6. Du slipper å sitte i kø og lete etter parkeringsplass
Med elsykkel sykler du elegant forbi køer og du slipper å bruke unødig tid på å lete etter parkeringsplass. Det er fullt mulig å sykle til jobben selv om avstanden er over 10km og du trenger ikke engang å være svett når du kommer fram.
 
7. Du senker terskelen for å ta i bruk sykkel
Brukere av elsykkel snakker ofte om den gode følelsen av å ta sykkelen i bruk. Grunnen er enkelt og greit at elsykkel er både lettvint og gøy. Derfor er sjansen for at man hiver seg på sykkelen fremfor å ta bilen større.
 
8. Du sparer penger
Hvis elsykkelen bidrar til at du ikke trenger å eie bil, har du spart store summer. Bor du for eksempel 10km fra arbeidsplassen, så kommer du raskt på jobb med el-sykkel. Du slipper å betale for dyre parkeringsplasser, bompenger og drivstoff. På alle områder du erstatter bilbruk med el-sykkel vil du spare penger.
 
9. Du sparer miljøet
En el-sykkel har null partikkelutslipp og svært lavt energiforbruk sammenliknet med biler. For hver person som bytter fra bil til el-sykkel, spares miljøet for store mengder klimagassutslipp og lokal luftforurensing.
 
10. Du viser andre hvor enkelt det er å reise smart
Med en el-sykkel vekker du positiv oppmerksomhet. Elsykkel er effektiv, lett og morsom å bruke.

Gode tips ved valg av elsykkel

Det er flere ting man bør tenke på når man skal velge seg en elsykkel. Vi skal prøve å hjelpe deg med de viktigste punktene.

Hvor skal du sykle?
Hvor du tenker å bruke elsykkelen er med å bestemme hvilken type elsykkel du trenger. Elsyklene deles ofte inn i følgende kategorier.

  • Bysykkel for korte turer i nærområdet, mest på asfalt. Høy komfort og oppreist sittestilling.
  • Hybrid for transport, tur og trim, på asfalt og grus. Godt utstyrte elsykler med litt mer sporty sittestilling.
  • Terrengsykkel for tur og trening på ulike underlag. Grovt utstyrt og sporty sittestilling for god fremkommelighet i terrenget.

Hvem skal bruke elsykkelen?
Er det flere som skal bruke den samme elsykkelen, eller tenker du å kjøpe elsykkel til din aldrende mor eller far? Da er det noen hensyn du bør ta.

  • Størrelsen er avgjørende for om man finner seg godt til rette på en elsykkel. Dersom det er flere brukere på den samme elsykkelen (for eksempel mann og kone) bør man velge en størrelse som gjør at den lengste/største heller sitter på en litt liten sykkel, enn motsatt. Det er aldri behagelig å sykle på en alt for stor elsykkel.
  • Innsteget på elsykkelen er avgjørende for hvor enkelt og behagelig det er å komme seg av og på elsykkelen. Har man av ulike årsaker begrenset med bevegelighet i bein og hofter kan en elsykkel med lavt innsteg være fint. Lavt innsteg vil også gi en mer oppreist sittestilling. Høyt innsteg gir en mer sporty sittestilling, men er ikke like behagelig å stige av og på. Skal dame og mann dele samme elsykkel kan en hybridramme, som er en mellomting mellom høyt og lavt innsteg, være opptimalt.

Dine kriterier?
Hvilke krav du har til elsykkelen er viktig å gjøre seg opp en mening om. Ønsker du at alt skal være tipp topp og high-end, veier kvalitet og utseende mer enn pris, eller er prisen avgjørende? Det finnes elsykler i alle prisklasser, og det er grunner for hvorfor noen sykler er mer kostbare enn andre. Som alltid er det slik at man må betale ekstra for de gode løsningene, og økt kvalitet.

Hvor langt og i hvilket terreng skal du sykle?
Dette er viktig å tenke over da det er med å avgjøre hvilken type motor, og hvilken type batteri man bør ha på elsykkelen.

  • Forhjulsmotor er en motor montert i forhjulet på sykkelen. Den egner seg godt på sykler som brukes over korte distanser av gangen, og i relativt lett terreng. Perfekt på de fleste bysykler.
  • Bakhjulsmotor er en motor monter i bakhjulet på sykkelen. Den gir en litt mer sporty kjørefølelse enn forhjulsmotoren, og egner seg godt på både bysykler og hybridsykler som brukes til tur og transport i lett kupert terreng.
  • Krankmotoren er montert slik at den virker direkte på pedalene. Den er den sterkeste og mest effektive motoren, og egner seg dermed best på sykler som brukes over lengre distanser, i tungt terreng, eller om man sykler rundt med mye nyttelast, for eksempel sykkelvesker eller sykkelvogn.

Batteriet og batteriets kapasitet er med på å avgjøre rekkevidden på sykkelen. Batterier er kostbare, og det er derfor smart å tenke gjennom hva man har behov for. Sykler man stort sett korte turer i by og nærmiljø er det dumt å betale ekstra for et stort batteri som man aldri tømmer før man lader sykkelen igjen.

Batteriets plassering på sykkelen har mye å si for utseende, men spiller også inn på kjøreegenskapene.

  • Ved å ha batteriet på bagasjebæreren vil sykkelen bli litt tung bak, og dermed lettere på styringen. Ypperlig for den som ønsker en lettstyrt sykkel i by og nærmiljøet, men ikke så bra om man for eksempel ønsker å ha sidevesker med last i tillegg.
  • Ved å plassere batteriet på selve rammen får man en litt bedre vektfordeling på for- og bakhjul. Dette er ypperlig for både transport og terrengsykler hvor man ønsker godt grep på begge hjulene.
  • Når batteriet plasseres inne i rammen får man en optimal vektfordeling, og et lavt og fint tyngdepunkt som gir enestående kjøreegenskaper på en elsykkel. I tillegg er batteriet godt beskyttet mot vær, vind og andre påkjenninger som slag og støt.

Elsykkelmotor

Plassering av motoren på elsykkelen betyr mye for kjørefølelsen og vektfordelingen av en elsykkel.
Du trenger ikke å tenke på hvilken motorplassering du skal velge, ettersom alle våre elsykler har sentermontert/krankmontert motor.
I tillegg til krankmotoren mulighet til å operere på optimalt turtall til enhver tid er dette også det motorsystemet med mest teknologi og nyvinning for elsykler.

Motorens spenning
Motorens spenning (V) gir en indikasjon på hvor effektivt energi omsettes i bevegelse ved et hvert tidspunkt. Derfor vil enn en 36 volt motor oppleves sterkere og mer stabil enn en 24 volts motor. Hva du trenger, er opp til områdene du sykler i og total last du skal ha på elsykkelen.

Motorens ytelse / Watt

Motorens ytelse målt i Watt definerer maksimal effekt, som igjen forteller noe om elsykkelens akselerasjon og trekkraft. En annen faktor er Nm eller dreiemoment. Mer Nm betyr kraftigere drag og mer trekkraft der du trenger det. En elsykkelmotor kan ha max 250W nominell effekt i følge lovverket.

Elsykkelbatteri

Batteriets plassering spiller inn i forhold til tyngdepunkt og kjørefølelsen på en elsykkel.
Alle våre elsykler har batteriet integrert i sykkelrammen eller montert på underrøret eller seterøret.
Disse plasseringene sentrerer vekten og tyngepunktet godt og gir deg den beste kjørefølelsen.
Vårt viktigste tips er å prøve elsykkelen uten motoren på, men med batteriet montert. Dette gir deg en korrekt følelse av hvordan den aktuelle elsykkelen faktisk oppfører seg og er å sykle på.

Batteriet spenning

Batteriets spenning i volt forteller deg hvordan batteriet er i stand til å levere energi til elsykkelens motor. Hvor 36V gir best effektivitet.

Batteriets ytelse / Watt

Elsykkelens batterikapasitet måles i Watt-timer og forteller deg noe om mengden energi som er lagret i batteriet. Enkelt kan man si at høyere Watt/Wh gir lengre rekkevidde.

Rekkevidde for elsykkel

Alle faktorer som egensinnsats, vekt, terreng, vind, temperatur og batteriets alder vil påvirke elsykkelens rekkevidde.

Angitte tall vil alltid være en indikasjon basert på normaliserte forhold.

Hvor langt du kommer på én lading avhenger selvsagt av en rekke faktorer. Sammenlikne det gjerne med drivstofforbruk på en bil: Er du hard på gassen og har lastet full bil vil ikke komme like langt før du må fylle tanken. På en elsykkel er det på samme måte, rekkevidden avhenger av om du har med- eller motvind, hvor mye kraft du selv legger i pedalene og hvor mange og bratte motbakker du skal opp.
Samtidig har du flere ulike innstillinger for hvor mye trekkraft du vil at motoren skal gi. Setter du den lavt, vil batteriet vare lenger, men setter du den på max prioriterer du også ytelse foran rekkevidde. Det er derfor ikke mulig å gi noe eksakt svar på rekkevidde, men i normaliserte tester er det vanlig å oppnå over 40km på én lading, og i mange tilfeller enda mer.

Vårt el-sykkel utvalg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nettstedet bruker cookies for å bedre møte dine forventninger. Hvis du ikke aksepterer cookies, kan du deaktivere den i innstillingene til nettleseren din. Men det er en risiko for at enkelte funksjoner på cornersport.no ikke vil fungere korrekt.